Wednesday, November 29, 2006

Säljkåren

Vet inte vad jag ska säga riktigt. Om det är svårt att få svenska chefer att erkänna att organisationen inte är fulltrimmad så är det ingenting i jämförelse med motsvarande samtal med venezuelanska chefer. Jag tror inte jag varit med om att få svar på så många frågor jag INTE ställt.

Klart är att den förre säljchefen som fick kicken för ett par månader sedan inte hade koll. Han motsatte sig alla försök till struktur och systematisering, troligen eftersom han var rädd att bli avslöjad.
Idag har säljarna inga som helst krav på sig vad gäller besöksfrekvens, säljteknik eller prioritering av produktportfölj. Fel! De har faktiskt fått några måltal på att sälja hela portföljen för att få bonus. Alla kastar fram katalogen och visar produkterna utan att göra någon behovsanalys och de har knappt någon koll på vad kunderna köper eller inte.

Fint. Det fungerar hyfsat så länge marknaden stödjer beteendet men förstå vilken potential det finns. Och förstå vad som kommer att hända om marknaden viker!

Den nuvarande säljchefen gör det mesta själv och jag tvivlar på att ens han har någon större koll. Hans arbetsinsats är tillräcklig men den är inte tillräckligt bra och den är dessutom med största sannolikhet felriktad.

När det lugnar ner sig på marknadsavdelningen ska jag försöka göra en ordentlig genomlysning av säljorganisationen och se vad vi kan göra åt det hela.

No comments: