Helt galet vad fort tiden går. Jag har aldrig varit med om en vecka som försvunnit så snabbt. Huvudpunkter på jobbet är fastställandet av en ny prislista. Och de nya priserna är inte baserade på konkurrenternas priser… Måste säga att det var lite tveksamt agerande från ledningen. Vi fick en del direktiv att gå efter men i slutändan försvarade vi oss endast mot de ökade inköpskostnaderna. Det hade vi inte behövt åka land och rike runt för. De riktlinjer vi fick handlade mer om att inte hamna för långt ifrån konkurrensen och att undvika att höja för mycket för att slippa sänka priserna igen om någon vecka när det lugnat sig. Jaja, jag lärde mig mycket om konkurrenterna och hur marknaden ser ut och reagerar.
Annan huvudpunkt är kontakten med reklam-/mediabyrå. Jag tog tag i Juan och fick tips om en byrå som heter Koncept som han jobbat med. Innan jag visste ordet av ringde vice VD upp mig och ville ha möte. Luis rekommenderade också Koncept och i kombination med att mötet gick bra ser det ljust ut. Men det är attan vad folket här är icke-uppgiftsfokuserade. Kanske jag måste se upp med så jag inte driver på för hårt. Jag inledde första mötet med att säga att jag inte var intresserad av någon längre presentation av företaget eftersom de rekommendationer jag fått var goda nog. Det jag ville veta var snarare vad de kunde göra för oss, inte vad de gjort för andra. Det ställde dem nog en del, de hade tydligen förberett en hel timmes presentation…
Jag körde en snabb workshop kring deras bild av Electrolux och plockade fram de viktigaste huvudpunkterna i deras svar. Sen delade jag ut ett papper där precis de punkter de tagit upp stod, och vilka sammanfattar Electrolux problem i ett nötskal.
Vi är visserligen kända i landet och vår image är att vi håller hög kvalitet. Problem är dock att folk tror att vi bara säljer dammsugare, att vi är gammeldags och inte särskilt utvecklingsbenägna.
Jag trodde att en sådan approach skulle snabba upp mötet men vi fick se större delen av presentationen i alla fall… De kanske vill känna varandra på pulsen här, mer än vi brukar göra i Sverige.
Efteråt pushade jag för att vi inte skulle kolla på fler byråer eftersom Koncept är bland de bästa och priserna inte varierar särskilt mycket bland toppskiktet. Vi har dessutom ont om tid och jag litar på Juan och Luis. Vi hade ett andramöte redan ett par dagar senare och de har ett stabilt team måste jag säga.Även den här gången vurmade jag för att vi skulle fokusera på vad de skulle kunna göra för oss men jag var tvungen att upprepade gånger föra tillbaka diskussionen till ämnet innan de satte sig ner och började skissa på någon form av upplägg. Till sist konkretiserade vi en flexibel prislapp och ett ungefärligt innehåll som jag ska försöka få Manuel att godkänna. Det brådskar, eftersom tidsgränsen för mediainköp är satt till nästa fredag…
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment