Well, som jag nämnt har uteblivna billiga dollar lett till 40% högre inköpskostnader för oss på ungefär 1/3 av omsättningen. Självklart måste vi parera och föra över det här på konsumenter och återförsäljare.
Som ni kan läsa nedan rusade vi ut över landet och undersökte egna och konkurrenternas priser på olika försäljningsställen. Målbilden var relativt klar, att lägga oss inom ett intervall gentemot de viktigaste konkurrenternas priser. Dessa hade enligt uppgift redan höjt sina priser och eftersom vi inte är marknadsledande - ännu - gör vi såklart bäst att följa efter något så när.
Problemet var att när vi idag, efter att ha slitit med procentsatser och defintion av direkt konkurrerande produkter, var någorlunda klara så stod det klart att skillnaderna var långt ifrån så stora som förväntat. Det fanns helt enkelt inget större utrymme för oss att höja priserna och vi såg inte fram emot att skriva rapporten för ledningsmötet dan efter...
Sen fattade vi vad skurkarna gjort. De hade såklart förutsett prisökningen och redan höjt även våra priser! Och eftersom vi inte har någon koll på utpriserna i butikerna kunde vi inte se hur mycket de höjt oss. Så jämförelsen med konkurrenterna var helt irrelevant. Så vi får börja om imorgon med att titta på utpriserna på våra egna varor och jämföra det med listpriserna när vi säljer till återförsäljarna. Därefter räkna ut marginalen som försäljningsställena har på våra varor och därifrån höja våra priser så de inte gör oskäliga vinster på vårt varumärkes bekostnad. Skurkar är de.
Andra saker vi måste se upp med är olika typer av kampanjer i butik av typen köp flera varor så får du dem billigare. Om vi inte är mycket tydliga med hur fakturor och liknande ska se ut så tar affärsinnehavarna och behåller kvitton tills de säljer en vara till av samma sort. Sen för de upp de två på samma kvitto och stoppar den påstådda rabatten till kunden i egen ficka! Och de skäms inte...
Det är tydligt att mitt behov av exakthet måste stryka på foten här. Det är ganska mycket estimering och chansning eftersom information inte finns att tillgå! Och det är så marknaden ser ut här. Lärorikt, men det uppmuntrar inte till systematik och struktur eftersom systematik och struktur måste fyllas med korrekt information för att ha något värde...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment