Låt er inte luras av titeln. Jag funderade mest över vad vi på marknadsavdelningen åstadkommit så här långt. Vad gör en marknadschef egentligen? Well, det vet jag knappt själv.
Kortfattat är min uppgift att tillsammans med övriga marknadsanställda hjälpa och stödja säljarna med material, kampanjer, information, säljargument, produktutbildning och i mitt fall även säljträning.
Nedanstående är vad vi gjort de första 1,5 månaderna.
- Skapat ett nytt kodsystem för produkterna.
- Gjort arbetsbeskrivning för promotorerna.
- Gjort arbetsbeskrivning för supervisorerna.
- Skapat veckorapporter för båda ovanstående personalgrupperna.
- Designat produktmärkningar.
- Skapat informationsinhämtningsformulär för personal som besöker försäljningsställena.
- Upprättat en must-stock list för att hjälpa säljarna att prioritera sina insatser.
- Gjort klart business folder – ett stöd för säljarna i kontakten med kunderna.
- Styrt upp och strukturerat mötena med promotorerna.
- Lärt mig dansa halvhyfsad salsa.
- Arbetat fram sex olika kampanjer för brand building och sales promotion.
- Upprättat utbildningsplaner för både säljare och promoters under 2007.
- Inventerat allt marknadsmaterial. (Tog en hel dag!)
- Anställt en person som ska ansvara för kontakten med promoters.
- Tecknat avtal med reklambyrå.
- Initierat projekt om samarbete med universitet och banker.
- Genomfört nödvändiga förändringar i prislistorna efter dollarkrisen.
- Upprättat en quarterly business review som stöd åt säljarna att motivera en fördjupad relation med nuvarande kunder.
- Initierat ett projekt om att tydliggöra den direkta kompetensen för varje enskild produkt.
- Initierat ett projekt för att förbättra produktmärkningen.
Och lite annat smått.
No comments:
Post a Comment