Presentationen jag ska hålla i Miami är ganska tråkig. Mest uppräkning av siffror och en massa externa faktorer som förklaring till de få svaga punkter vi trots allt har att visa upp. Året har varit fantastiskt. Vi har slagit alla försäljningsrekord och budgetar och alla måltal ni kan tänka er. Nästa år kommer dock ekonomin att mattas. Vi kommer att ta stryk av en devalvering och växlingsförluster och priskontroller kommer att göra livet surt för oss. Problemet är att Sverige inte verkar titta på omständigheter när de sätter våra mål. De såg ett fantastiskt bra resultat detta året och så skruvar de upp de siffrorna några procent. Den budget vi skickade blev inte godkänd och det luriga är att de nya måltalen fick vi inte förrän igår! Det innebär att Manuel Rojas (VD:n) inte ens kommer att ha sett dem när jag ställer mig på podiet och ska kommentera. Kortfattat ska vi sälja fler varor, nå en högre marginal genom att skära kostnader, samtidigt som vi får minskade anslag till marknadsföring och administration. Dessutom har de nya målen tagit föga hänsyn till kommande växlingsförluster… Well, jag tycker det ska bli rätt kul faktiskt.
Men jag tror faktiskt att vi kommer att nå de högre målen! Jag tror att insatserna på marknadsföringssidan kommer att ge åtminstone en 10% extra. Lägger vi sen på det vi kan vinna på ökad träning av säljare och promoters, tillsammans med förbättrad distribution så är vi nog hemma. Men jag hade också gått lite försiktigt fram om jag vore Manuel Rojas. Bättre att slå i taket som underdog och överträffa förväntningarna.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment