Reklambyrån var över och skulle redovisa årets aktiviteter. Det är duktiga på grafisk design och på att ta betalt, men det här var pinsamt dåligt. 60% av informationen de visade hade ingenting som helst med oss att göra och de visste knappt vad det var för diagram som svischade förbi. En av de viktigaste punkterna när vi valde dem var utfästelsen att de skulle mäta Share of Voice i relation till Share of Investment. I korthet om vi fått mer eller mindre utrymme i media än konkurrenterna i relation till våra investerade pengar. Men det syntes inte röken av några sådana mätningar, vilket de fick påtalat. Inte heller verkade de ha gjort några egentliga beräkningar på vilka medier som skulle ge oss mest exponering gentemot vår målgrupp, utan det var mer blanda och ge på rutin. Hälften av dem förstod inte ens vad jag menade när jag föreslog ett matematiskt tillvägagångssätt.
Något som var ganska intressant var dock en redogörelse för vilka organisationer som har störst närvaro i TV. På första plats, överlägset, kom Procter & Gamble, inte helt oväntat. Häpnadsväckande var det faktum att den venezuelanska staten kom på tredje plats, bara en noslängd efter den lokala dryckesjätten Polar. Denna trio låg långt före multinationella giganter som Nestlé, Colgate och övriga. Värt att notera är att staten inte betalar ett öre för reklamtiden. Härliga konkurrensvillkor för oppositionen vad gäller möjligheten att argumentera för sin sak.
No comments:
Post a Comment