Monday, April 30, 2007

Reklamkrig

Förra veckan slog vi på stora trumman, drog ett djupt andetag, och ropade igång vår reklamkampanj i de nationella tidningarna. Upplägget är enkelt: Electrolux har varit en sovande jätte och nu är det dags för konkurrensen att dra öronen åt sig, för nu börjar vi vakna. Första annonsen visar en hushållsmixer som hängt sig i en snara. Texten lyder: Vi är ledsna, Electrolux har anlänt.

Den har rönt massor av uppmärksamhet innan lanseringen och byrån hoppas på priser och utmärkelser. Nästa steg är en bild på ett kylskåp som kastar sig ut från en balkong. Därefter fyller vi på med riktade annonser om specifika produkter och ren brandbuilding.

Men. I fredags kom mail från juridiska avdelningen i Sverige. Konkurrenterna har gått i taket och pratar om smutskastning och dålig smak. Vårt budskap till byrån rörande den första versionen var tydligt: bilden måste ändras innan den går i tryck, det ska inte gå att identifiera produkten. Fint, så de suddade helt enkelt bort varumärket men behöll produkten, och självklart kunde konkurrenterna identifiera sin egen produkt, med eller utan varumärket på den.

Som svensk fick jag en magsup och började kriskommunicera för fulla muggar. Vad värre var: det gick inte att stoppa kommande söndags annons! Övriga aktörer och reklambyrån däremot var förvånansvärt lugna. De ringde bara ett par samtal till sina advokater och sen var de helnöjda. Det fungerar så här i Venezuela Marcus, oroa dig inte. Det är helt normalt.

Och idag, måndag, kom en säljare in på mitt kontor och berättade att han fått beröm av konkurrenternas säljare för annonsen. De hade klistrat upp annonsen på dörrarna till sina sälj- och marknadschefer för att driva med dem...

1 comment:

Anonymous said...

Mackan,
Har precis läst dina senaste bloggar och fullkomligt älskar hur du skriver. Keep it up.
Sandra (nä, inte din syrra utan V´s)