Thursday, December 11, 2008

Och jobbet då?

I år har vi slagit säljrekord 3 gånger, nu senast i november. Som ett av de få länder i världen är utmaningen inte att sälja mycket, utan att sälja smart. Svårigheten är att nå distribution på nationell nivå, att få kunderna att köpa hela sortimentet och att lyckas få in produkterna i landet. Vi skulle troligen kunna slå säljrekord 3 månader i rad om vi ville, men därefter skulle alla lager i landet vara fyllda, vi skulle inte ha produkter att sälja på ett halvår och kunderna skulle inte kunna betala oss. Men eftersom Venezuela är världens mest kortsiktiga land så vägrar våra kunder att acceptera verkligheten. Varje dag är en ständig kamp, men det får sägas vara ett lyxproblem.

Som ett led i varumärkesutvecklingen lanserade vi för ett par veckor sedan en ny lyxlinje med omkring 50 modeller. Vi pratar ordentligt kostsamma produkter, cutting-edge teknologi och fantastisk design. Linjen kommer att hjälpa oss att slå oss in i mass-premium segmentet där vi än så länge haft väldigt sparsam närvaro. I dagsläget är vårt totala sortiment i det närmaste komplett, så det som återstår nu är att trampa gasen i botten. De senaste två åren har vi höjt varumärkesmedvetenheten med 2-300%, vilket är ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Carlos Briceño, marknadschef, och jag under lanseringen av den nya linjen.

No comments: