Sunday, March 16, 2008

National Sales Manager

Två veckor har jag hunnit med i tjänsten. Det är annorlunda än marknadspositionen, oerhört mycket mer operativ ledartid, vilket kommer att behövas. Det är galet vilken låg kvalitetsnivå de flesta säljarna håller. Det största problemet är den fullständiga avsaknaden av respekt för deadlines och fullgörande av uppgifter. De är som ett stort zoo fullt av endast strutsar, och nästan alla har sina huvuden, ja till och med större delen av halsarna, i sanden. Där står de med rövarna i vädret och väntar på att jag ska glömma vad de förväntas göra. Och när jag sparkar dem i arslena så tittar de yrvaket och förvånade upp och har tusen och en förklaringar till allt och lite till. Jag har gillrat fällor som inte går att komma ur, exempelvis har jag krävt personliga samtal inom 24 timmar från alla som inte nått vissa mål. Efter 48 timmar hade ingen ringt, så jag satte mig med en cigarr i mungipan, en flaska whisky i ena handen, telefonen i andra, och ringde upp var och en för ordentliga uppsträckningar. Tror ni inte att de flesta hade mage att börja åla sig och komma med ursäkter. Men fällan var bra gillrad. Med handskar av sandpapper, lyckades de små hala spädgrisarna inte slinka ur mitt grepp.

- Jo, Marcus, jag har inte ringt för jag hade så mycket att göra med X och Y.

- Du menar alltså att du under 48 timmar inte hittade 2 minuter för att ringa mig som jag uttryckligen bad dig?

- Marcus, du förstår att-

- Kan du vara snäll att svara på frågan?

- Men du låter ju mig inte förklara.

- Det finns ingen förklaring mer än att du lät bli att ringa mig, trots att jag uttryckligen bad dig. Stämmer det?

- --- jag antar det…

Och det sköna är att trots gråt och tandagnissel så verkar det redan gett viss effekt! Två personer ringde i god tid för att be om mer information och uppskov med vissa uppgifter, vilket jag med glädje gav dem, tillsammans med ordentligt gillande över deras proaktiva kommunikation. Det är underbart för en så konfliktsökande person som jag att få chansen att försöka få styr på det här spretiga gänget. Skämt åsido tär det mycket. Varje samtal är tungt och suger energi. Men jag räknar med att inom en månad så har tumskruvarna gjort sitt och så kan vi börja bygga struktur med de som svarat upp på kraven och valt att stanna kvar.

(På bilden: National Sales Manager med cigarr i mungipan.)

No comments: