Sunday, December 09, 2007

Panamakanalen

Skönt att resa lite på egen hand, även om det bara var för en halv dag. Panama uppfyller mycket av den stereotypiska bilden vi svenskar har av centralamerikanska länder. Hög luftfuktighet, varm sol, mycket grönt och ständigt ett regn hängande i luften. Jag frågade mig fram till en busshållsplats och betalade 25 cent för en 40-minutersfärd in till centrum. Det var nog inte varje dag det åkte svenskar i den här bussen att döma av de blickar jag fick. En kille var till och med så modig att han började prata med mig, och döm om min förvåning när det var rent och skärt intresse för mig som person, och inte för mina pengar, som utgjorde basen för vårt korta samtal.
Till skillnad från Venezuela är största delen av befolkningen av indianskt ursprung, vilket för mig som gringo ger en mer genuin och exotisk känsla. Ju större skillnad mellan mig och omgivningen desto lättare att ta del av skeenden som en utomstående betraktare utan att ha några förväntningar på sig.

Bussarna är lika härligt utsmyckade som i Guatemala. Som om det vore en inbördes tävling mellan chaufförerna att ha den pråligaste imagen. De bränner fram som skjutna ur kanoner, vilket i kombination med gropiga vägar gör resorna nervkittlande. Framme vid chauffören står hans kompisar för att hjälpa till med av- och påkastning, samt insamlande av pengar. Med jämna mellanrum kastar de sig ner på huk eller sätter sig rakt ner på häcken i gången. Det tog ett tag innan jag fattade att det var för att gömma sig för trafikpoliserna som dök upp som gubben i lådan från alla håll och kanter.


Kanalen som sådan var kanske inte det åttonde underverk som de utlovade i biljettluckan. Den är emellertid ett strålande och imponerande bevis på ingenjörskonst. Om jag minns rätt är den 80 mil lång och storleken på de skepp som med slussteknik "lyfts" över näset är minst sagt imponerande. 5 dollar var i vilket fall som helst ett överpris för själva besöket. Att kunna säga att jag besökt kanalen är dock ovärderligt.
Titan, den stora kran som syns på bilden är ett krigsbyte från Tyskland. Den sägs vara en av de starkaste kranar som finns, och kan lyfta sjuka 350 ton!

No comments: