Jag erkänner villigt att jag varit negativ till att flytta över Erika till säljsidan. Hon sitter på mycket information och har hög kapacitet, när hon vill, så för marknadsavdelningen vore det bäst och enklast om hon stannade kvar, och så enkelspårig var jag, att jag drev den linjen.
Jag är imponerad av Manuels mer långtgående förståelse för organisationsutveckling. Det fungerar inte på sikt att hitta en välfungerande struktur och klamra sig fast vid den. Det sker ständigt en naturlig föryngring/förändring och det är viktigt att förekomma den, annars förekommer den oss. Statiska strukturer upplevs, medvetet eller omedvetet, som just statiska, tråkiga och föga utmanande. Finns det inget sommarlov eller ingen ny aktivitet vid horisonten går de flesta människor ner i en lunk och börjar söka utmaningar på andra områden, eller inom andra företag. När människor å andra sidan känner att de får chansen att utvecklas och att det satsas på dem blir de mer motiverade och dedikerade. På kort sikt kanske vi tvingas ta nya tag och kämpa lite extra, men det är å andra sidan ett måste med ny luft i bälgen för att alls kunna utvecklas som grupp och som företag. När vi slutligen enades om att göra slag i saken känns det mer spännande än jobbigt och jag ser mer potential snarare än svårigheter.
Så här i efterhand känns det ganska korkat att inte ha förstått att det är det som har varit och fortfarande är Performax utmaning, eftersom organisationen är för liten för att erbjuda förändringar av någon större dignitet!
Övriga personalpolitiska kuriositeter är att vi på marknadssidan börjar glida över gränsen till säljledning. Försäljningsplattformen för floor care and small appliances är osund både vad gäller kundmix och produktmix. Ett normalt åtgärdsprogram på säljledningsnivå vore att förändra prioriteringskraven på säljstyrkan och kombinera med tydlig och kontinuerlig uppföljning. Men ansvaret och pressen har lagts på mig på marknadssidan…
”Vad har ni för åtgärdsprogram på marknadsavdelningen för att hjälpa säljarna?”
På ett sätt är det utmanade och roligt. På ett annat sätt är det frustrerande, för jag har inte mandat att styra upp säljarna. Enda utvägen är att ge förslag till åtgärder på säljsidan samt ge ökat stöd vad gäller material och insatser på marknadssidan.
No comments:
Post a Comment